Veel Gestelde Vragen

Hoe plaats ik een bestelling?

Heb je een keuze gemaakt en wil je iets bij ons bestellen? Dan volg je de volgende stappen:

  1. Ga naar de productpagina van het product wat je wilt bestellen.
  2. Klik op "In winkelwagen". De knop wordt groen als indicatie dat het product in je winkelmandje geplaatst is.
  3. Klik op "Direct naar afrekenen" of klik op het winkelwagentje. Wanneer je klikt op het winkelwagentje, klik dan vervolgens op "Ga naar Checkout".
  4. Vul je gegevens in onder "verzendadres".
  5. Kies je verzendmethode. Mits je voor 12.00u besteld, kun je ook kiezen voor "Vandaag bezorgd". Na 12.00u is alleen "Morgen bezorgd" beschikbaar.
  6. Kies je betaalmethode.
  7. Klik op "Plaats nu je bestelling". 

Ik kan mijn bevestigingsmail niet vinden. Waar kan ik hem vinden?

Heb je al tussen je ongewenste e-mails gekeken? Wellicht is de e-mail in deze map terecht gekomen.

Ik zie een zeer scherpe prijs op de website, klopt deze?

Regelmatig hebben wij leuke acties, welke je hier kan terugvinden.

Indien er sprake is van een afwijkende prijs of kortingscode kan er echter sprake zijn van een “kennelijke vergissing”. Als er sprake is van een kennelijke vergissing wat betreft de prijs of voorwaarden van een product of dienst hoeft 50five het product niet te leveren. 

Wilt je een product of dienst bij 50five kopen? Dan wordt van je verwacht dat je van tevoren onderzoek doet naar de prijs van het product of dienst. Bijvoorbeeld wat een product/ dienst van hetzelfde merk en met dezelfde eigenschappen bij andere bedrijven kost.

Als de prijs zeer afwijkt en je twijfelt of de prijs van het product of dienst, neem dan contact met ons op om de prijs te controleren. We zoeken het dan graag voor je uit.

Ik wil mijn bestelling annuleren. Hoe doe ik dat?

Wil je je bestelling annuleren? Dat is uiteraard jammer! We versturen je bestelling dezelfde dag, waardoor je bestelling snel wordt ingepakt. Neem direct contat op. Hopelijk zijn we dan nét op tijd. Zo niet, kun je het pakket aan de deur weigeren.

Mocht je niet thuis zijn en is het pakket bij de buren bezorgd, neem dan contact met ons op. We sturen je een retourlabel toe. Let op: wel binnen 30 dagen* (retourrecht).

 

*Er zijn enkele uitzonderingen op de 30 dagen retourperiode. Deze uitzonderingen vind je hier.

Ik kan mijn BTW nummer niet doorgeven. Wat nu?

Op dit moment is het helaas nog niet mogelijk om jouw BTW nummer door te geven bij de bestelling. Geen zorgen, we kunnen de factuur achteraf altijd aanpassen. Neem contact op met je bestelnummer, bedrijfsnaam en BTW nummer en we passen de factuur graag aan.


Eventueel kunnen we ook een offerte opmaken met direct de juiste gegevens. We hebben dan de volgende gegevens van je nodig:
1. Bedrijfsnaam
2. BTW nummer
3. Leveringsadres
4. Overzicht van de producten die je wilt bestellen

Houd er rekening mee dat een bestelling via een persoonlijke offerte een langere levertijd heeft vanwege de handmatige handelingen.

Ik wil meer informatie over de wood pellets

In dit artikel volgt nuttige informatie omtrent de wood pellets, welke wij namens ENGIE verkopen.

  • Voor wood pellets geldt een BTW tarief van 6%
  • Binnen 3 werkdagen na de bestelling ontvang je bericht van de vervoerder voor het maken van een bezorgafspraak
  • Wood pellets kunnen binnen 14 dagen geruild worden. Daarnaast kunnen wij enkel volledige pallets terugnemen. Wij kunnen geen delen/zakken terugnemen.

Wat zijn de verzendkosten?

We verzenden je bestelling gratis als deze meer dan €100,- bedraagt. Als je voor minder dan €100,- bestelt, dan rekenen we €4,95 verzendkosten. Dit wordt automatisch verrekend in je winkelmandje. 

Welke levertijd kan ik verwachten?

Als je bestelling vóór 21:00 uur geplaatst is, wordt deze nog op dezelfde dag verzonden. Al onze bestellingen worden geleverd met bPost. Je ontvangt je pakket de volgende werkdag in huis.

Ik heb het verkeerde verzendadres ingevuld. Wat nu?

Een verkeerd adres invullen bij je bestelling kan altijd gebeuren. Wij kunnen je adres vaak nog wel wijzigen, maar alleen zo snel mogelijk na je bestelling.

Je factuuradres kan altijd aangepast worden. Geef de wijzigingen door aan onze klantenservice en we zorgen ervoor dat het aangepast wordt.

Wat te doen als ik niet thuis ben wanneer mijn pakket wordt geleverd?

Als je niet thuis bent, laat de bezorger een bericht achter. Na twee mislukte bezorgpogingen wordt je bestelling teruggezonden naar 50five. Neem in dat geval contact op met onze klantenservice.

Ik heb mijn Track & Trace nummer niet ontvangen. Wanneer kan ik dit nummer ontvangen?

Je ontvangt je Track & Trace nummer per e-mail zodra je pakket verzonden is.

Naar welke landen verzenden jullie?

Wij kunnen jouw bestelling naar de meeste landen verzenden. 
Voor Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zijn de verzendkosten voor bestellingen boven de € 100,00 gratis. Onder de € 100,00 worden verzendkosten in rekening gebracht.

Wil je een bestelling plaatsen vanuit een ander land? Neem dan contact met ons op. We ontvangen graag onderstaande gegevens:

  1. Naam
  2. Adres
  3. Product (type + aantal)

We zoeken dan graag voor je uit hoeveel de verzendkosten bedragen. Heb je interesse in het product / de producten, maken we graag een persoonlijke offerte voor je op. 

Hoe kan ik betalen?

Je kunt betalen met Bancontact, Maestro, MasterCard, VISA, American Express en PayPal. We verzekeren je ervan dat al onze betaalmethoden volkomen veilig zijn. De meeste betaalmethoden zijn gratis. Voor betalingen met PayPal vragen wij 1,5% van het aankoopbedrag adminstratiekosten.

Helaas kun je bij ons niet betalen met eco-cheques.

Wat is bij de prijs inbegrepen?

Alle prijzen die vermeld worden op onze website zijn inclusief BTW. Bovendien is verzending boven € 100,00 gratis, kun je producten binnen 30 dagen* kosteloos retourneren en wanneer je voor 21.00u bestelt heb je je bestelling de volgende dag in huis (alleen op werkdagen, m.u.v. maandag). 

De getoonde prijs is dus ook de prijs die je uiteindelijk afrekent voor het betreffende product.

 

*Er zijn enkele uitzonderingen op de 30 dagen retourperiode. Deze uitzonderingen vind je hier.

Waarom is mijn creditcard betaling afgewezen?

Wanneer je kiest voor creditcard als betaalmiddel tijdens het bestellen, dan kan het voorkomen dat de betaling wordt afgewezen. Betalingen die verbonden zijn aan een creditcard worden wegens fraudegevoeligheid gecontroleerd. We gaan er natuulijk niet van uit dat je fraude pleegt, maar er worden hiervoor wel controles uitgevoerd. Hoe dit exact wordt gecontroleerd kan helaas niet worden gedeeld, het is een geautomatiseerd proces waarbij de reden van afkeuring niet gedeeld kan worden. Ook bij een betaling met PayPal kan bovenstaand voorkomen.

Mocht een betaling worden afgewezen en je wilt toch graag bestellen, probeer het dan eens in een andere browser/incognito tabblad of kies voor een andere betaalmethode die beschikbaar is.

Hoe kan ik gratis mijn bestelling retourneren?

Je kunt je product alleen retourneren vanaf het moment dat je deze hebt ontvangen. Je hebt 30 dagen* bedenktijd vanaf het moment van je bestelling, waarin je je product kan retourneren.

Ga naar je persoonlijke 50five account en klik op ‘Bestellingen’ aan de linkerzijde. Kies de bestelling die je wil retourneren en open deze. Hier kun je een retouraanvraag indienen. Je krijgt direct een formulier te zien dat je moet invullen om een retourlabel te ontvangen. Als je dat hebt gedaan klik je op ‘Verzenden’.

Je ontvangt een bevestigingsmail waarin we bevestigen dat we je aanvraag hebben ontvangen. We nemen hierna contact met je op en sturen je een retourlabel, waarmee je je bestelling kan terugsturen.

BELANGRIJK: wacht op het retourlabel en stuur je bestelling niet terug, voordat je deze hebt ontvangen. Gebruik het retourlabel om je bestelling terug te sturen, anders is de retourzending voor eigen rekening.

Als je je bestelling wil retourneren en je hebt geen 50five account, klik dan hier om een retourformulier in te vullen. Je ontvangt een retourlabel binnen 3 dagen.

Als je het product terugstuurt binnen de bedenkperiode van 30 dagen*, gelieve je bestelling terug te sturen in de originele verpakking met daarin de originele factuur. Het product dient als nieuw te worden teruggestuurd.

Stuur je het product terug binnen de garantieperiode (na 30 dagen*, maar binnen 2 jaar), dan moet het product zorgvuldig worden verpakt (dat mag in een andere doos) om te voorkomen dat het product (verder) beschadigt tijdens transport.

Als je de originele factuur niet meer hebt, voeg dan een geschreven of geprint formulier toe in de doos met daarop je contactinformatie (naam, adres, telefoonnummer, e-mail) en het bestelnummer.

Als je een account hebt, kun je de status van je retouraanvraag en de status van terugbetaling bekijken door je retouraanvraag te openen. Je kunt ook opmerkingen plaatsen of contact met ons opnemen.

 

*Er zijn enkele uitzonderingen op de 30 dagen retourperiode. Deze uitzonderingen vind je hier.

Wat betekent 30 dagen retourperiode?

Je hebt het recht om binnen 30 dagen* nadat je je aankoop fysiek in bezit krijgt gebruik te maken van je herroepingsrecht en je aankoop te ontbinden. Vul hiervoor het retourformulier in op je persoonlijke 50five account of hier als je geen 50five account hebt. Nadat je je retour hebt aangemeld, heb je maximaal 14 dagen de tijd om het product te retourneren. Indien er sprake is van waardevermindering, is het mogelijk dat we niet het volledige aankoopbedrag vergoeden.

Je herroepingsrecht vervalt na 30 dagen* vanaf de dag waarop je het product ontvangen hebt. Voor bestellingen van meerdere producten die apart geleverd worden vervalt het herroepingsrecht 30 dagen nadat je het laatste product hebt ontvangen.

Houd er rekening mee dat het product compleet is, inclusief alle accessoires/ batterijen. Indien dit niet het geval is, kan er een eventuele waardevermindering bij je in rekening worden gebracht.

Heb je je retourlabel ontvangen van ons? Stuur je product dan binnen 14 dagen naar ons op.

Download hier het Europese modelformulier voor herroeping als je ons retourformulier niet kan vinden.

 

*Er zijn enkele uitzonderingen op de 30 dagen bedenktijd. Deze uitzonderingen vind je hier.

Uitzonderingen op de 30 dagen retourperiode

Bij 50five heb je een bedenktijd van 30 dagen. Er zijn echter enkele uitzonderingen op deze regel. Voor de uitzonderingen geldt de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Houd hier dus rekening mee bij het doen van jouw aankoop!

De uitzonderingen zijn:

  • Tablets
  • Smartphones
  • Producten van het merk Harman Kardon
  • Wood pellets

Ik heb een bundel aangeschaft, maar wil een product terugsturen. Kan dit?

Jammer dat je een product wilt retourneren, maar dit kan zeker. Houd er rekening mee dat de bundelkorting dan kan komen te vervallen.
Stel je hebt twee producten in een bundel aangeschaft en je retourneert er een, dan heb je eigenlijk geen recht meer op een bundelkorting. Dit kan invloed hebben op het bedrag dat je terug krijgt.

Wat is de garantieperiode?

Voor particuliere klanten geldt een garantie van tenminste 24 maanden na het moment van risico-overgang. Bewaar je factuur (op papier of de elektronische versie) als bewijs van aankoop. Voor sommige producten geldt een langere garantieperiode, zie daarvoor de productdetails.

Als je een zakelijke klant bent, geldt een garantie van 12 maanden op elke aankoop, tenzij een andere garantieperiode vermeld wordt op de website. 

Waaruit bestaat de garantie?

De garantietermijn gaat in vanaf het moment van risico-overgang conform de algemene voorwaarden. Indien je product defect is gedurende de garantieperiode kun je je product terugsturen. Je kunt echter geen aanspraak maken op de garantie als er sprake is van opzettelijke beschadiging, bij nalatigheid, onoordeelkundig gebruik, nalatig onderhoud, normale slijtage of bij beschadiging door het niet of niet juist in acht nemen van de gebruiksaanwijzing.

Wat voor soort couponcodes kan ik ontvangen?

Er zijn diverse soorten couponcodes, waarin een bepaald percentage korting gegeven wordt of de korting uit een vast bedrag bestaat. Daarnaast kan de korting over de gehele bestelling verrekend worden of slechts per product.

De couponcodes hebben een vervaldatum die altijd in combinatie met de code gecommuniceerd worden.

Elke couponcode kan slechts één keer gebruikt worden.

Het is niet mogelijk om twee couponcodes te gebruiken bij één bestelling.

Hoe kan ik mijn couponcode gebruiken?

Wanneer je in je winkelwagen op “Ga naar Checkout” klikt, verschijnt er onder Betaalmethoden een veld waarin de couponcode ingevuld kan worden.

De code wordt vervolgens automatisch verrekend en weergegeven in je winkelwagen.

Ik heb een couponcode ontvangen, maar hij doet het niet. Wat nu?

Doet je couponcode het niet? Kijk dan even naar de volgende tips:

  1. Controleer de spelling van de couponcode. Let op hoofdletters, cijfers, letters, etc.
  2. Controleer de geldigheidsdatum van de couponcode.
  3. Komt de couponcode van één van onze partners? Dan kan het zijn dat de korting alleen werkt via een bepaalde link. Controleer of je de link gebruikte die je van onze partner kreeg.

Heb je al deze tips al geprobeerd en werkt het nog steeds niet? Neem dan contact met ons op.

Mijn kortingscode is verlopen. Kan ik deze nog gebruiken?

Als je een (persoonlijke) kortingscode hebt, controleer dan goed de vervaldatum. Na de vervaldatum, is je kortingscode helaas niet meer geldig. Houd onze nieuwsbrief of website in de gaten voor nieuwe acties.

Kan ik een nieuwe kortingscode krijgen?

Alle korting codes hebben een begin- en einddatum. Zodra ze niet meer op onze eigen website vermeld staan zijn de kortingscodes niet meer geldig. Het is achteraf niet mogelijk om alsnog gebruik te maken van de kortingscodes.
Houd onze pagina met codes echter in de gaten. Wie weet staat er snel weer een nieuwe code! Je kan je ook inchrijven voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van nieuwe acties.

Kan ik meerdere kortingscodes gebruiken voor één product/bestelling?

Helaas is het niet mogelijk om meerdere kortingscodes toe te passen op één product/bestelling.

Kan ik mijn producten door 50five laten installeren?

Op dit moment is het helaas nog niet mogelijk om jouw bestelde producten door 50five te laten installeren aan België. 
Dit vinden we uiteraard erg jammer. We doen ons best om jou deze optie alsnog zo snel mogelijk in de toekomst aan te bieden!

 

Wel bieden we installaties van laadpalen aan. Ga naar www.groenopladen.be voor meer informatie en het aanvragen van een offerte.

Zijn er voorwaarden verbonden aan de installatie van producten?

Ja, we hebben aanvullende voorwaarden voor de 50five installatieservice op papier gezet. In de bijlage kun je de aanvullende voorwaarden teruglezen. Zie je de bijlage niet terug? Probeer dan dit artikel in een nieuw scherm te openen door hier te klikken.
Als je hier nog vragen over hebt, neem dan contact met ons op voor nadere toelichting.

Vragen over onze producten

Heb je vragen over de producten die we verkopen op 50five.be? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Producten - Algemeen - Een onderdeel van mijn bestelling is gebroken. Hebben jullie een los onderdeel voor me?

Wat vervelend dat een van de onderdelen gebroken is. We verzoeken je in deze situatie enkele foto's op te sturen van het gebroken onderdeel, omdat dit je verhaal meer duidelijkheid geeft. Dit kun je doen door een e-mail te sturen naar smartadvice@50five.be.

We kunnen niet altijd een los onderdeel toesturen, omdat we dit niet altijd in ons assortiment hebben. Mochten we geen los onderdeel hebben en valt het defect binnen de garantie, dan ruilen we het volledige product graag om. 

Producten - Algemeen - Video: Speedtest

Producten - Algemeen - Hoe kan ik controleren of mijn wifi sterk genoeg is? (speedtest)

Allereerst is het belangrijk om de snelheid van je internet te meten op de plek waar je je smart device wilt installeren. Dit kan met behulp van een speedtest. 

Waarom is de snelheid belangrijk? Wanneer de snelheid niet hoog genoeg is, kan de internet verbinding wegvallen, waardoor je geen notificaties krijgt op je of het product traag reageert.

Hoe voer je een speedtest uit? Ga eerst op de plek staan waar jouw smart device geïnstalleerd wordt/is. Op je mobiele apparaat ga je naar een site waar je een speedtest kan uitvoeren, zoals ring.com/speed. Voer de speedtest uit. De meeste producten hebben een snelheid van 2 Mbps up en down nodig. Is je snelheid te laag, overweeg dan een wifi versterker.

VIDEO: Wil je per video uitleg over de speedtest? Dat kan ook!

Is je snelheid hoog genoeg, dan moet een installatie geen problem zijn. Houd er rekening mee dat er wel storing op het wifikanaal kan voorkomen. In ons andere artikel over wifi analyzers leggen we je uit hoe je dit kan testen en wat je kan doen om eventuele problemen hiermee te verhelpen.

Producten - Algemeen - Hoe kan ik controleren of mijn wifi sterk genoeg is? (wifi analyzers)

Allereerst is het belangrijk om de snelheid van je internet te meten op de plek waar je je smart device wilt installeren. Dit kan met behulp van een speedtest. Hierover leer je meer in ons artikel over het uitvoeren van een speedtest.

Is je snelheid snel genoeg, is het ook slim om het kanaal te testen met behulp van een wifi analyzer. Een wifi analyzer app kun je downloaden en gebruiken op de plek waar je je smart device wilt installeren.

Je kan met de analyzer het beste kanaal of de beste plek voor je router/access-point vinden door simpelweg met je een mobiel apparaat een analyse van je draadloze netwerk te maken. Uit de test kan naar voren komen dat je mogelijk van kanaal moet wisselen. Jouw internetprovider kan je hier vaak mee helpen.

Producten - Algemeen - Problemen/updates met de app

Werkt de app van jouw product niet of niet meer? Kun je niet inloggen? Neem dan contact op met de fabrikant. Zij hebben inzage tot je account. Vanwege privacy redenen hebben wij als verkoper deze inzage niet. Wij mogen ook geen contact namens jou opnemen, omdat er dan mogelijk persoonsgebonden gegevens gecommuniceerd moeten worden.

Indien de fabrikant het probleem niet kan oplossen, helpen we je graag verder. Om na te gaan wat we voor je kunnen betekenen, hebben we informatie van je nodig. Welke informatie dat is, wordt uitgelegd in dit artikel. Let op, dit artikel is onderverdeeld bij onze vragen over Verwarming. De meeste vragen zijn echter toe te passen op alle soorten producten.

Producten - Beveiliging - Video: Zo installeer je een Nest Hello

Producten - Beveiliging - Tips tegen diefstal

In dit artikel geven wij je graag tips om je camera en videobeelden te beschermen.

  1. Plaats je camera zichtbaar.
    Dit kan de indringers afschrikken. Denk aan een plek die in het oogsveld hangt van de indringer. De indringer ziet het brandend lampje van de camera en weet dat hij/zij wordt gefilmd!
  2. Netsnoer (goed) bevestigen.
    Heb je een camer met een netsnoer, zorg er voor dat de kabel goed vast zit in een stopcontact. Zo wordt hij minder gemakkelijk meegenomen.

  3. Bewaar je videobeelden in de cloud.
    Bewaar de videobeelden in de cloud. Wordt de camera toch meegenomen, of raakt hij beschadigd, dan kun je via de beelden in de cloud nog zien wat er is gebeurd. Het voordeel hiervan is dat alleen jij deze opnames kan bekijken. 

Google Nest geeft je ook nog goede tips.

Producten - Beveiliging - Welke camera's werken zonder abonnement?

We hebben een aantal camera’s waar je geen abonnement voor nodig hebt:

1 Alle Nedis  netwerkbewakingscamera ( binnencamera)
2 Woox R4024 smart camera’s
3 Alle Ezviz camera’s
4 Alle Foscam camera’s
5 Alle Arlo beveiligingssysteem
6 Alle Somfy binnen & outdoor camera’s
7 Netatmo welcome camera
8 Eminent EM6350 camline pro outdoor beveiligingscamera
9 Netatmo presence outdoor
10 Klikaanklikuit wifi beveiligingscamera met nachtzicht – Ipcam-2000 

Voor de volgende camera’s heb je wel een abonnement nodig als je gebruik wilt maken van alle functionaliteiten:

1 Alle Nest indoor & outdoor camera’s
2 Alle Ring indoor & outdoor camera’s

Producten - Beveiliging - Bij welke beveiligingscamera’s kan ik de video’s opslaan op mijn NAS?

Je kan de video's van onderstaande camera’s opslaan op een NAS:

  • Arlo Pro 2 - IP-Camera / 2 camera's
  • Eminent EM6330 IP-Camera
  • Foscam FI9803P Outdoor IP-camera
  • Eminent EM6325 CamLine Pro 720p HD IP Beveiligingscamera
  • Foscam FI9900EP Outdoor PoE IP-camera
  • Foscam FI9961EP PoE 2MP Full HD IP-camera
  • Foscam Ip-cam Foscam Fi9900p Outdoor Silver
  • Foscam FI9800P Outdoor IP-Camera

Producten - Beveiliging - Moet ik bij een Nest of Ring camera/deurbel verplicht een abonnement hebben?

Als je gebruik wilt maken van alle functies die Nest en Ring aanbieden heb je een abonnement nodig. Wanneer je oudere videobeelden wilt terugzien, dan is dit zeker nodig. Wil je bij Nest gebruik maken van gezichtsherkeninning, dan is een abonnement ook nodig.

De verschillende abonnementen van Nest vind je hier.
De verschillende abonnementen van Ring vind je hier.

Producten - Beveiliging - Nest Aware

Nest Aware is een abonnement waardoor je van alle functionaliteiten van de Nest app gebruik kan maken, zoals activiteit zones instellen, opslaan van je videobeelden, gezichtsherkenning (alleen bij Nest IQ) en betere activiteit meldingen ontvangen.

Elk Nest beveiligingsproduct dat je aanschaft heeft standaard 1 maand Nest Aware proefabonnement. Na 1 maand vervalt het abonnement en de functionaliteiten. Alleen de basis functionaliteiten zijn dan nog van kracht; live beeld en bewegingsmeldingen.

Sinds mei 2020 heb je niet langer een apart abonnement per apparaat nodig. Je kunt de abonnementen hier bij Nest terug vinden. Heb je problemen met je abonnement? Dan raden we je aan contact op te nemen met Nest. Wij kunnen in verband met de privacy van jouw gegevens geen account informatie inzien.

Producten - Verwarming - Tip: bewaar je oude thermostaat

Het kopen van een nieuwe thermostaat is zo gebeurd. Natuurlijk ga je enthousiast aan de slag om alle opties te proberen. Wij raden je aan om in je enthousiasme niet je oude thermostaat weg te gooien als die nog werkt.

 

We gaan er natuurlijk van uit dat je zonder problemen vele jaren van je nieuwe thermostaat kan genieten. Heel soms wil het echter voorkomen dat een product defect raakt. Met name bij een defecte thermostaat in de winter is het dan fijn als je tijdelijk iets achter de hand hebt. Dit om te verkomen dat jij of je gezin in de kou komt te zitten.

Producten - Verwarming - Wat is het verschil tussen aan-uit en modulerend/opentherm?

Een ketel kan op twee manieren aangestuurd worden door een thermostaat: aan-uit of modulerend (ook wel opentherm aansluiting genoemd). Iedere ketel kan aan-uit aangestuurd worden. Niet iedere ketel kan modulerend aangestuurd worden. Soms kan de ketel wel modulerend aangestuurd worden, maar is er nog een converter nodig.

 

Maar wat is nu het verschil tussen aan-uit en modulerend? Dat leggen we je uit.

Aan-uit
Een aan-uit thermostaat werkt als een lichtschakelaar. De thermostaat kan alleen ‘aan’ of ‘uit’. De thermostaat springt aan als de ruimte kouder is dan de ingestelde temperatuur op je thermostaat. Op dat moment gaat je ketel aan. Als de temperatuur is bereikt, schakelt je thermostaat de CV ketel uit.


Modulerend
Als je een modulerende thermostaat hebt kun je je ketel op verschillende standen laten branden. Dit zorgt voor een nauwkeurige temperatuurregeling en zorgt ervoor dat je ketel niet onnodig brandt. Een modulerende ketel en thermostaat hebben een twee- weg communicatie. Je thermostaat kan dus ook informatie ontvangen van je ketel.

Producten - Verwarming - Compatibiliteit ketels en thermostaten (Aansluittabel)

Ben je geïnteresseerd in een slimme verwarmingssysteem? Dan is het belangrijk om te weten welke thermostaat geschikt is voor jouw ketel. Wij hebben hiervoor een handige aansluittabel gemaakt.

Producten - Verwarming - Ik heb een storing in mijn ketel / thermostaat. Wat nu?

Wanneer je een probleem/ storing ervaart bij de thermostaat, kunnen wij je in veel gevallen verder helpen. Wanneer je een probleem ervaart met de thermostaat, neem dan contact met ons op. We hebben dan een antwoord nodig op de vragen in onze vragenlijst om je zo snel mogelijk van een oplossing te voorzien. 
In de winter hebben wij het vaak drukker met aanvragen. Kijk ook eens bij onze troubleshoot checklist of je het probleem zelf kan verhelpen.

Wanneer het probleem niet door de thermostaat wordt veroorzaakt, maar afkomstig is uit het verwarmingssyteem zelf, dan is er wellicht iets anders aan de hand. Neem dan contact op met de onderhoudsmonteur. Je vindt de contact informatie van de onderhoudsmonteur vaak terug bij de cv-ketel/ warmte installatie. Ook kun je kijken naar een gecertifcieerd installateur bij jou in de buurt.

Welke storingen zijn een indicatie van een probleem in het verwarmingssysteem?

  • Lekkage
  • Storingscode aanwezig op het display van de cv-ketel/warmtepomp
  • Geen warm water
  • Storing in de elektronica van de cv-ketel/warmtepomp

Producten - Verwarming - Welke informatie hebben wij nodig om je te helpen bij een storing / defect?

In dit artikel leggen we je uit welke informatie wij hebben nodig hebben om je zo goed en snel mogelijk te helpen bij problemen bij verwarmingsproducten.

We hebben altijd onderstaande informatie nodig:

  • Volledige naam
  • Contact gegevens
  • Ordernummer 

Per probleem hebben we andere gegevens nodig. We geven uitleg over de volgende punten:

  1. Probleem met verwarmen
  2. Problemen bij multizone thermostaat
  3. Bij een foutmelding
  4. Problemen met de app
  5. Problemen met de wifi verbinding of andere communicatie problemen

 

1. Probleem met verwarmen

  • Merk + type cv-ketel
  • Geen cv-ketel? Dan ontvangen we graag welke type verwarming aanwezig is in jouw woning
  • Omschrijving van het probleem
  • Welke stappen heb je zelf al doorlopen? (we ontvangen graag de stappen en het resultaat wat dit geboden heeft)
  • Bij een afwijkende temperatuur, graag aangeven wat deze afwijking is. We ontvangen in dit geval ook graag een foto van de display van de thermostaat
  • Hoelang is het probleem aanwezig/ wanneer is het probleem ontstaan?
  • Hoe heb je de thermostaat aangesloten (aan/uit of OpenTherm)? Bij twijfel stuur eventueel een foto van de aansluiting in de ketel mee.

2. Problemen bij multizone thermostaat

  • Informatie zoals aangegeven bij het kopje ‘Problemen met verwarmen’
  • Welke producten heb je geïnstalleerd? (de verschillende componenten)
  • Zijn er nog andere aanpassingen aangebracht, zoals het vervangen van ventielen, plaatsen van een zoneklep etc.?

3. Bij een foutmelding

  • De exacte foutcode(s) die je ontvangt
  • Een afbeelding van de foutcode
  • Herstelt de fout automatisch?

4. Problemen met de app

  • Omschrijving van het probleem
  • Hoelang is het probleem aanwezig?
  • Heb je de app getest op een andere telefoon/tablet?
  • Heb je de app al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd?
  • Houd er rekening mee dat bij app gerelateerde problemen de oorzaak bij de app of het account kan liggen. Hier kan alleen de producent je mee helpen.

5. Problemen met de wifi verbinding of andere communicatie problemen

  • Resultaat wifi analyzer; zie artikel wifi analyzer
  • Bij communicatie fout van de ketelmodule, graag een foto maken en sturen van de ketelmodule – cv-ketel

Producten - Verwarming - Troubleshoot checklist Verwarming

In veel gevallen kun je het probleem dat je ervaart zelf oplossen. Weet je niet zeker hoe je dit kunt aanpakken, dan helpt dit bericht je verder.   

  1. Het product start niet meer op
  2. Verbindingsproblemen
  3. Koppeling met account/app
  4. Harde reset 

1. Het product start niet meer op
Is het product uitgeschakeld, start het niet meer op en reageert het nergens meer op? Dan is er een grote kans dat er geen voeding meer geleverd wordt aan het apparaat.  

  • Bij een product met een stekker voeding: Heb je tijdelijk het apparaat uit het stopcontact gehaald? Controlleer dan of de stekker nog steeds goed in het stopcontact zit. Werkt het product vervolgens nog niet, test dan als eerst of in een ander stopcontact het product wel opstart. 
  • Bij een product met batterij: batterijen kunnen natuurlijk opraken, dit gebeurt soms sneller dan je verwacht. Dit kan komen doordat het apparaat bijvoorbeeld tijdelijk verbindingsproblemen heeft gehad, waardoor er meer vermogen nodig was vanuit de batterijen. Zijn er grote temperatuur verschillen geweest? Ook dan kan het zijn dat de batterijen sneller leeg raken dan normaal het geval zou zijn. Wij raden aan de batterijen te vervangen. Doe dit het liefste met batterijen die helemaal nieuw uit de verpakking komen.
    Kijk ook altijd goed bij het vervangen van de batterijen naar het type. Zo kunnen niet alle appartaten bijvoorbeeld overweg met oplaadbare batterijen.

2. Verbindingsproblemen
Is je Smart Home device offline in de app? Controleer dan of de vereisten voor je wifi netwerk nog goed staan. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld een speedtest of wifi analyzer gebruiken om na te gaan of er geen problemen zijn met de snelheid of kanaal(instellingen). Controleer ook altijd wat de fabrikant aangeeft over de wifi verbinding.

3. Koppeling met account/app
Ervaar je problemen met je account? Kijk dan eens naar dit artikel.

4. Harde reset
Reageert je apparraat nergens meer op? Heb je de voeding of batterijen gecontroleerd en het apparaat reageert nog steeds nergens op, dan kun je proberen om een harde reset uit te voeren. Raadpleeg hiervoor de handleiding van je apparraat of ga naar de website van de fabrikant om de stappen voor het resetten te controleren.

Ervaar je na alle stappen nog steeds problemen, neem dan gerust contact met ons op. Vergeet niet te kijken naar dit artikel, zodat we je zo snel mogelijk kunnen helpen.

Producten - Multi zone - Wat is een multi zone systeem?

Met een mulit zone systeem, zoals van Tado of Honeywell Evohome, kun je de temperatuur van elke kamer in je huis afzonderlijk instellen. Ideaal als je vanuit thuis werkt en alleen jouw kantoor wilt verwarmen, en niet de rest van het huis. Of als beneden de open haard aan staat, hierdoor de ketel niet aan gaat, maar je boven de kinderkamer toch wilt verwarmen.

Radiatorknoppen
Een multi zone systeem werkt doorgaans met een hoofdthermostaat, en speciale radiatorknoppen. Deze knoppen hebben een motor ingebouwd, waarmee ze het radiatorventiel kunnen openen of sluiten. Hierdoor krijgt warm water wel of geen kans de radiator te verwarmen. 

Radiogolven
De onderdelen communiceren onderling via radiogolven met elkaar. Zo kan de thermostaat een sein sturen naar de ketel dat de ketel aan moet. Tegelijkertijd kan de thermostaat een seintje sturen naar de radiatorknoppen van de zones die verwarmd moeten worden, dat ze open moeten draaien. Radiogolven zijn betrouwbaarder dan Wifi. Denk immers maar aan het signaal van de radio; een zendmast kan ver van jou verwijderd zijn terwijl je nog steeds een goed signaal ontvangt.

Wifi
Hoe werkt het dan met Wifi? Alleen de communicatie tussen het systeem en de app gaat via Wifi. Via een internet bridge (bij Evohome ingebouwd, bij Tado los meegeleverd), communiceert de app met de thermostaat. Zo kun je ook op jouw telefoon de temperatuur van een zone aanpassen.

Wat komt er bij kijken?
Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden bij de aanschaf van een multi zone systeem. Dit bespreken wij in andere artikelen:

- Hoe weet ik of mijn ketel geschikt is?
- Heb ik op iedere radiator een slimme radiatorknop nodig?
- Hoe weet ik of mijn radiatoren geschikt zijn?
- Ik heb vloerverwarming. Kan ik dat ook aansluiten?
- Wat kan ik doen om het systeem veilig te laten werken?
- Ik heb stadsverwarming. Werkt dat ook met multi zone?

Producten - Multi zone - Hoe weet ik of mijn ketel geschikt is voor een systeem van Tado of Evohome?

In principe kunnen alle ketels met een multi zone systeem werken. Je moet alleen goed controleren of jouw ketel aan/uit of opentherm compatibel is. Dit kun je doen door jouw ketel op te zoeken in onze aansluittabel.

Voor het bestellen van Tado is dit iets minder van belang; deze kan op beide manieren worden aangesloten. Voor Honeywell Evohome is dit zeer belangrijk. De Honeywell Evohome set wordt namelijk met een ketelmodule geleverd. Afhankelijk van het pakket dat je kiest, is de ketelmodule alleen compatibel met aan/uit of met opentherm.

Producten - Verwarming - Ik wil een multi zone systeem. Heb ik op iedere radiator een slimme radiatorknop nodig?

Het is niet verplicht om op elke radiator een slimme thermostaatknop te plaatsen. We raden je dit wel aan. Iedere radiator zonder slimme knop kun je namelijk niet bedienen.

Dit betekent dat als een radiator zonder slimme knop open staat, deze altijd mee verwarmd wordt wanneer een zone om warmte vraagt, ook als je hem niet warm wilt hebben. Staat hij open, maar zijn al je zones op temperatuur, dan wordt hij nooit warm. Ook niet als je hem wel warm wilt hebben. Staat hij dicht, dan wordt hij nooit warm.

Houd er rekening mee dat je een bypass in je systeem nodig hebt wanneer je overstapt op slimme knoppen. Wil je dat één van je radiatoren als bypass dient, dient deze te allen tijde open te staan.

Producten - Multi zone - Hoe weet ik of mijn radiatoren geschikt zijn voor een systeem van Tado of Evohome?

De Tado en Honeywell Evohome knoppen kunnen alleen gebruikt worden op thermostatische ventielen. Hoe herken je deze?

Plus en min
Het gemakkelijkste is door naar de huidige radiatorknop te kijken. Zie je een plus en min op de knop? Dan kun je er van uitgaan dat de knop niet thermostatisch is. De Tado of Evohome knoppen passen dan helaas niet op jouw huidige installatie. Niet getreurd, onze monteurs kunnen deze ventielen voor je vervangen! Houd er rekening mee dat hiervoor het water uit jouw CV systeem geleegd dient te worden. Hierdoor kan de installatie lang duren. Heb je interesse in een offerte? Vraag deze dan hier (pagina van 50five en Wifithermostaten).

Thermostatisch
Zie je de cijfers 1 tot en met 5 op de knop, dan kun je er van uitgaan dat jouw radiatorventielen thermostatisch zijn. Dit wil nog niet zeggen dat de knoppen direct op de ventielen passen. Er bestaan namelijk ventielen in verschillende maten. Voor de meest gangbare maten leveren zowel Tado als Honeywell adapters mee met hun knoppen. Zo passen ze in de meeste gevallen toch. Twijfel je of jouw radiatoren geschikt zijn? Stuur ons dan een foto van jouw huidige knoppen en de ventielen.

Producten - Multi zone - Ik wil een multi zone systeem van Tado of Evohome. Werkt dit ook met vloerverwarming?

Wanneer je vloerverwarming hebt, en je wilt dit meenemen in jouw multi zone systeem, dan is dit mogelijk. Dit werkt anders voor Tado en Evohome.

Vloerverwarming
Wanneer je vloerverwarming hebt in jouw woning, heb je een vloerverwarmingsverdeler. De ketel levert via jouw verwarmingsbuizen warm water aan de verdeler. Vanuit deze verdeler gaan er leidingen/buizen met warm water de vloer in. Deze leidingen lopen in een lus en komen zo weer bij de verdeler uit. Via jouw verwarmingsbuizen stroomt het water weer terug naar de ketel.

Tado
Met Tado kun je een vloerverwarmingsverdeler enkel als één zone aansturen. Dit doe je door in de aanvoerleiding naar de verdeler een zoneklep te plaatsen. Deze klep opent of sluit de leiding, waardoor de vloerverwarming wel of niet warm wordt.
De zoneklep wordt aangestuurd door de Tado thermostaat. Hiervoor dient de thermostaat bedraad aangesloten te worden op de zoneklep. Let op, deze draad is vaak nog niet aanwezig en moet je dus aanleggen! 
Doordat de Tado thermostaat slechts op één onderdeel bedraad aangesloten kan worden, dient hij draadloos te communiceren met de ketel. Dat kan door middel van de Extensiekit.

Evohome
Met Evohome zijn er meerdere opties. Je kan, net zoals bij Tado kiezen voor aansturing via een zoneklep. De aansturing van de zoneklep verloopt bij Evohome via een draadloos aan/uit relais.
Je kan er ook voor kiezen om jouw vloerverwarmingsverdeler in zones op te delen. Dat is fijn wanneer je bijvoorbeeld vloerverwarming in de woonkamer en (dichte) keuken hebt, en je wilt deze apart bedienen. Je hebt dan een extra verdeler van Honeywell nodig en servomotoren. Deze servomotoren plaats je op de aansluiting van de buizen van de vloerverwarming. Doordat iedere buis op deze wijze open en dicht kan worden gezet, kan je ze apart aansturen.
Let op, je hebt dan ook in iedere zone met vloerverwarming een thermostaat nodig. Anders weet het systeem niet hoe warm het is in de zone en weet het dus ook niet of/wanneer het moet beginnen of stoppen met verwarmen.

Materialen
De materialen die hierboven genoemd worden (zoneklep, extra verdeler, servomotoren en losse thermostaten), verkopen we niet op 50five. Die verkopen we via onze specialistische pagina Wifithermostaten. Doordat het systeem erg technisch kan worden in combinatie met vloerverwarming, raden we je aan om dit te laten installeren.

Producten - Multi zone - Ik heb/wil een multi zone systeem van Tado of Evohome. Wat kan ik doen om het systeem veilig te laten werken? (bypass)

Wanneer alle radiatoren voorzien zijn van thermostatische ventielen, heb je een bypass nodig voor een veilige werking van het systeem. Een bypass is een extra stuk in jouw leidingen, waardoor er altijd doorstroming van water mogelijk is. De ketel moet namelijk zijn warmte kwijt als er warmte vraag is terwijl alle radiatoren dicht staan. (bijv in de zomer als je warm water gebruikt) Dit is mogelijk door doorstroming.

Doe je dit niet, dan slaat je ketel in storing en in het ergste geval gaat deze dan defect. Je kunt er ook voor kiezen om 1 radiator niet van een thermostatisch ventiel en knop te voorzien en deze altijd open te zetten. De radiator fungeert dan als bypass. Houd er wel rekening mee dat deze radiator ook altijd aangaat bij elke warmte vraag die er is.

Producten - Verlichting - Video: Hoe voeg je de Philips Hue Bridge toe aan de Philips Hue app?

Producten - Verlichting - Video: Hoe voeg je een Philips Hue lamp toe aan de Philips Hue bridge?

Producten - Verlichting - Video: Hoe voeg je Philips Hue accessoires toe aan de Hue app?

Producten - Verlichting - Is [x] product van Osram compatibel met Philips Hue?

Osram is geen officiële partner van Philips Hue. Daarom werken sommige Osram producten niet samen met Philips Hue. De Motion Sensor is daar één van. Dit geld ook voor de Osram switch. Deze kun je helaas niet koppelen aan je Philips Hue bridge en app. De Osram Smart+ Plug Indoor is wel compatibel met Philips Hue.

 

Producten - Verlichting - Welke merken werken samen met Philips Hue?

De producten van de volgende merken kun je koppelen aan je Philips Hue app:

1. Innr lampen
2. Niko schakelaars
3. Trust lampen

Daarnaast werkt Philips Hue samen met Alexa, Apple Home Kit en Google Home!

Producten - Verlichting - Hoeveel Philips Hue producten kan ik koppelen aan 1 bridge?

Je kunt officieel maximaal 50 lampen en 10 accessoires aan 1 Hue bridge verbinden. Onofficieel is het mogelijk om net iets meer producten te koppelen, maar dit raden we niet aan.

Producten - Home Automation - Waarom werkt de borstel van mijn Neato robotstofzuiger niet meer?

Wanneer de borstel van de robot stofzuiger niet meer werkt gaat dit vaak samen met een van de onderstaande meldingen. Ook wanneer je geen melding ontvangt is het raadzaam om onderstaande stappen uit te voeren.

Je ontvangt de melding ‘Mijn borstel zit vast. Verwijder a.u.b. vuilresten’. Zorg ervoor dat er geen vuil om de borstel is gewikkeld. Ook bij de melding ‘Mijn borstel is overbelast. Verwijder a.u.b. vuilresten’. Ook hier zorg je ervoor dat er geen vuil om de borstel gewikkeld is. 

Volg de stappen om de borstel te reinigen bij bovengenoemde meldingen:
1. Houd de robot stofzuiger ondersteboven. Trek wanneer aanwezig de zijborstel van de robot.
2. Plaats je vingers onder de borstelkap voor de wielen en trek zachtjes tot de kap los komt. Verwijder de borstelkap.
3. Til de borstel voorzichtig omhoog om deze uit de borstelbehuizing te trekken.
4. Verwijder al het aanwezige vuil. Veeg met een vochtige doek over de borstelbladen om stof te verwijderen.
5. Plaats de borstel weer in de robot door het uiteinde met de zeskantvorm op de zeskantbout te bevestigen. Controleer of de borstel stevig in de robot zit.
6. Plaats de borstelkap terug en klik deze vast. Zet indien aanwezig de zijborstel er weer op.

Voor de beste prestaties moet de borstel regelmatig vervangen worden. Vervang de borstel wanneer de bladen of borstelharen beschadigd zijn.

 

 

Producten - Home Automation - Werkt een Powerline in ieder stopcontact?

Met een powerline adapter maak je van ieder stopcontact een internetaansluiting met draad of via wifi. We leggen graag de verschillen in adapters uit en geven advies over welke oplossing bij jouw situatie past. Voor een goed overzicht van alle verschillen en mogelijkheden, lees dan ons blog artikel.

Producten - Home Automation - Hoeveel Netgear Orbi’s heb ik nodig voor een volledige wifidekking in mijn woning?

Alle Netgear Orbi-systemen zijn geweldig! Wat het beste voor jou is, hangt af van wat je nodig hebt voor je huis. Ieder huis is namelijk anders. De Netgear Orbi Finder kan je helpen bij het vinden van de juiste Orbi. Zo weet je pecies hoeveel nodes je nodig hebt. Zo is voor een woning met drie verdiepingen een node per verdieping aan te raden. Meer informatie lees je terug in ons blog.

Producten - TV en Audio - Hoe kun je de Sonos One aansluiten?

De Sonos One heeft 1 aansluiting; een UTP aansluiting. De Sonos One is te koppelen aan diverse spraakbesturing systemen waaronder Amazon Alexa en Google assistent. Daarnaast kun je de Sonos One gebruiken in combinatie met Apple Airplay 2 en Home Kit. Dit betekent dat je de speaker ook via Siri kan bedienen.
De Sonos One werkt niet met Bluetooth.

Geen antwoord gevonden? Neem contact met ons op

Stel een vraag

Via een contactformulier geef je gemakkelijk jouw vraag of opmerking door en deze wordt bewaard in jouw account.

Stuur een bericht

Chat met ons via Messenger

Chat met een werknemer via Facebook Messenger. Maandag t/m vrijdag: 8:00 - 17:00 uur

50five Messenger
50five op Facebook